Les 1
9.12.2016
Een dier scheuren
De eerste les beeldende vorming stond in het teken van de volgende drie lesdoelen:
• Je kunt de 3 procesfasen (receptie, productie en reflectie) van het lesfasenmodel voor BV onderscheiden.
• Je kunt de 3 procesfasen (receptie, productie en reflectie) van het lesfasenmodel voor BV onderscheiden.
• Je kunt omschrijven wat beeldtaal is en op welke manieren dit in het basisonderwijs een rol speelt.
• Je kunt aangeven wat een open en controleerbare opdracht is en waarom dat belangrijk is bij BV.
• Je kunt aangeven wat een open en controleerbare opdracht is en waarom dat belangrijk is bij BV.
Bij actief gaat het bijvoorbeeld om zelf muziek maken, zelf een beeld maken of deelnamen aan een feest zoals bijvoorbeeld sinterklaas.
Bij receptief gaat het om naar muziek luisteren, beelden bekijken zoals bijvoorbeeld een schilderij. Of naar een verhaal luisteren.
Bij reflectief ga je kijken of je dingen kan herkennen, ziet iedereen hetzelfde of ziet iedereen iets anders, is je werkstuk gelukt?
Een goede les bestaat uit alle drie de aspecten. Dit daarom bouw je een les als volgt op:
-Context (receptief)
-De opdracht
-Uitvoering (productief)
-Afsluiting (reflectief)
Een goede les bestaat niet alleen uit bovenstaande procesfasen maar de opdracht moet open en controleerbaar zijn. Om te controleren of de opdracht open is kijk je naar de volgende punten: ruimte voor eigen oplossingen, verbeelding en onderzoek. Maar de opdracht moet ook controleerbaar zijn: verbeelding stimuleren, technieken aanleren en materiaal onderzoeken.
Beeldtaal is een middel om met behulp van beelden en zonder woorden anderen iets te vertellen, bijvoorbeeld met behulp van tekeningen, schilderijen, gebouwen.

Als afsluiting van de les heb ik gekeken naar de open en controleerbare aspecten van de methode Moet je doen, les 15 De ijsbaan.
Een dier scheuren van papier:
Ik heb mijn lievelingsdier de pinguïn gemaakt. Ik heb gekozen voor een zwarte achtergrond en een blauwe pinguïn en witte ijsrotsen omdat ik dit een realistisch beeld vond. Daarna heb ik mijn dier laten bewegen en heb ik een animatiegemaakt waarin de pinguïn van een ijsschots afglijd. Daarna ben ik ook aan de slag geweest met afdrukkunst. Ik heb de pinguïn afgedrukt op een vel wit papier.
Dit animatiefilmpje heb ik gemaakt als verdiepingsopdracht na het scheuren van mijn favoriete dier:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten