vrijdag 9 december 2016

Beeldende Vorming les 2


Les2
16.12.2016

Een auto van kosteloos materiaal                                                                                      
 Dit waren de lesdoelen van de tweede les:
 • Je kunt aangeven wat de procesdoelen en productdoelen van de beeldende opdracht zijn.
• Je kunt een werkstuk maken van kosteloos materiaal door middel van het werkproces experimenteren.
• Je kunt tenminste 3 verschillende assemblagetechnieken onderscheiden en toepassen in het werkstuk.

Bij een proces horen de componenten: onderzoek, beschouwing, werkwijze en reflectie. Ik heb gekeken naar een filmpje over Dick Bruna waarin ik heb beoordeeld wanneer hij bezig was met de componenten tijdens het bedenken van Nijntje.

Het werkstuk van vandaag was een racemonster maken van kosteloos materiaal. We hebben een context gecreëerd door naar verschillende afbeeldingen te kijken. Hierna gaf de docent voorbeelden waardoor mijn fantasie op gang kwam. Terwijl ik bezig was bedacht ik hoe mijn perfecte racemonster moest worden. Mijn doel was om de meegebrachte materialen onherkenbaar te maken. Je gaat hierdoor onderzoekend aan het werk en experimenteren met de materialen die je tot je beschikking hebt. Hierdoor maak je ook gebruik van verschillende verbindingstechnieken. Ik heb gewerkt met tape, lijm en ijzerdraad en wol.
Hieronder zie je mijn racemonster.


Het procesdoel: maak een voertuig.
In deze les experimenteren leerlingen met kosteloos materiaal en onderzoeken leerlingen verbindingstechnieken. Het proces is belangrijker dan het uiteindelijke product omdat de leerlingen tijdens het proces aan het onderzoeken zijn, ze moeten keuzes maken en creëren hierdoor hun eigen kunstwerk.

Het productdoel:
Aan het einde van de les hebben de leerlingen een racemonster gemaakt dat kan bewegen/rollen.
Het productdoel kan per klas verschillen. Het productdoel is misschien niet altijd behaald maar dit betekent niet direct dat het ook mislukt is. Tijdens het proces kan de leerlingen hele bewuste keuzes hebben gemaakt. Daarom is het als leerkracht belangrijk om rond de lopen en met leerlingen te praten over de beslissingen die ze hebben genomen. Als afsluiting kun je het productdoel uittesten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten