woensdag 7 juni 2017

Beeldende Vorming les 7



Les 7
07.06.2017


Beeldenvermogen
Vandaag hebben we gekeken naar de eerste drie ontwikkelingsfasen van het beeldenvermogen van kinderen. Daarna hebben we in groepjes van 5 studenten gekeken naar kindertekeningen. We hebben de tekeningen op volgorde gelegd. We hebben beargumenteerd waarom het in een bepaalde ontwikkelingsfasen thuis hoort en hebben daar ook nog specifieke begrippen bij geplaatst.Periode 1Krabbelen en materiaalhanteringPeriode 
2De gecodeerde werkelijkheid, de fase van enorme ontwikkeling.Periode 
3De zichtbare werkelijkheidWe hebben ook voorbeelden gezien en bedacht om het beeldend vermogen te stimuleren, bijvoorbeeld door buiten iets na te tekenen, een zelf gemaakt gebouw na te tekenen, houding van de leerkracht natekenen of een tekendictee.Om ons beeldend vermogen te stimuleren hebben we een tekendictee gedaan over een ridders en kastelen. We moesten 8 kleine tekeningen maken, voor elke tekening kregen we twee minuten de tijd. Door deze oefening leren kinderen van elkaar en ze krijgen ideeƫn. Een tekendictee is geschikt als warming-up om vervolgens een grote, uitdagende opdracht te geven, rekening houdend met het met open en controleerbare.




Kinderen houden van experimenteren met materialen. Daarom heb ik mezelf weer even ingeleefd in een kleuter. Ik ben aan de slag gegaan met verf en ecoline om te zien wat ik hier allemaal mee kan. Ik heb geĆ«xperimenteerd met verschillende kwasten en ik heb vormen gemaakt door middel van stempelen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten