Les 8
28.06.2017
Kleien
Vandaag helaas de allerlaatste les Beeldende Vorming van jaar 1. Alles stond in het teken van kleien. We begonnen met het klaarleggen van de materialen. en het maken van een yoghurtdik slib.
Als je deze les geeft op een basisschool vergt dit een grote voorbereiding. Het is belangrijk om er een hele middag aan te besteden zodat de leerlingen alle tijd krijgen om te experimenteren. Door deze les heb ik ervaren wat allemaal nodig is om een klei les te geven. Ik heb inspiratie gekregen om als toekomstig leraar aan de slag te gaan met klei.
Na de kleuter opdracht hebben we een opdracht uitgevoerd voor de middenbouw. We hebben een portret gemaakt door er delen klei in te rollen. Deze opdracht is geschikt voor de middenbouw omdat ze een stapje verder zijn als kleuters, maar alles hoeft nog niet zo precies en gedetailleerd als bij de bovenbouw.
Controleerbaar: je gebruikt een andere kleur klei, en het moet een gezicht zijn.
Open: je bedenkt zelf hoe je het gaat vormgeven.
De afsluitende opdracht kun je doen met de middenbouw en de bovenbouw. Bij de middenbouw kun je de aandacht richten op daken, ramen en deuren als controleerbaar aspect. Om de opdracht open te houden mogen kinderen een huis maken wat bijzonder is voor hen. Hierdoor zijn ze vrij om van alles te ontwerpen.
In de bovenbouw is het controleerbare aspect bijvoorbeeld dat het huis meerdere verdiepingen en trappen moet hebben. Laat vervolgens de techniek aan de kinderen zien hoe je dit het beste kunt doen. Als belangrijk punt kregen wij mee dat alles een gelijkmatige dikte moest hebben. Wij zijn aan de slag gegaan met de sliptechniek. Hierbij moesten we goed inkerven, yoghurtdik slib aanbrengen, aandrukken en als laatst wrijven zodat alles mooi strak wordt.
Technisch doel bij deze les: Maak een gebouw uit de wereldsteden.
Beeldend doel bij deze les: Maak gebruik van de sliptechniek en zorg voor minimaal 1 verdieping.
Als nabespreking kun je alle gebouwen plaatsen in de stad. Hierdoor krijg je inzicht in de positionering van de gebouwen. Je kan ook naar de kenmerken van het gebouw vragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten